Partner serwisu
Prawo i polityka

Katar na cenzurowanym w UE. Otwarte niebo do zamknięcia?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Katar na cenzurowanym w UE. Otwarte niebo do zamknięcia?
fot. Jan Rosolino/Unsplash
Stowarzyszenie European Network Airlines wezwało Komisję Europejską do zbadania (de facto zawieszenia) umowy Unii Europejskiej o otwartym niebie z Katarem, powołując się na skandal korupcyjny znany jako „Qatargate”, który wstrząsnął brukselskimi korytarzami w grudniu 2022 roku.

Według raportu POLITICO, stowarzyszenie zrzeszające Aegean Airlines, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, KLM, Lufthansa, SAS i TAP Air Portugal wysłało pismo do Departamentu Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG MOVE), prosząc o dokładne zbadanie umowy lotniczej z Państwem Katar i ewentualnej możliwości jej zawieszenie, gdyż katarskie władze odmawiają zapewnienia przejrzystości przepływu finansów między Dohą a Qatar Airwyas.

Katar na cenzurowanym

Zarzuty o korupcję, w tym związane z umową „Otwarte niebo”, wyszły na jaw w grudniu 2022 r. Następnie belgijska policja aresztowała kilku członków Parlamentu Europejskiego w związku z zarzutami, że w zamian za gotówkę lub inne korzyści europosłowie próbowali nakłonić europejskich legislatorów do przychylnego głosowania w sprawach związanych z Katarem, Marokiem i Mauretanią, przy czym głównym tematem skandalu były nieformalne kontakty tego pierwszego kraju z eurodeputowanymi.

European Network Airlines Association wezwało Komisję Europejską do natychmiastowego działania w celu zapewnienia przestrzegania umowy o „otwartym niebie” zawartej przez dwie zainteresowane strony i zobowiązało ww. Departament do zobowiązania władz Państwa Katar do udowodnienia w ciągu 30 dni, że przestrzegane były wynikające z umowy zapisy w zakresie uczciwej konkurencji.

W 2018 roku Qatar Airways, a także dwaj inni przewoźnicy z Bliskiego Wschodu, Emirates i Etihad Airways, osiągnęli porozumienie z rządem USA, a trio zgodziło się na publikację szczegółowych raportów finansowych w następstwie zarzutów postawionych przez American Airlines, Delta Air Lines i United Airlines, że bliskowschodnie linie lotnicze otrzymywały nielegalne dotacje ze strony rządów swoich państw.

Lufthansa pionierem

Nie jest to pierwszy raz, kiedy linie lotnicze ze Starego Kontynentu wzywają europejskich prawodawców do zawieszenia umowy o otwartym niebie między Unią Europejską a Katarem. W grudniu 2024 r. Grupa Lufthansa zwróciła się do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji Europejskiej, z prośbą o zawieszenie umowy ze skutkiem natychmiastowym w związku z poważnymi zarzutami o korupcję.

W odpowiedzi na żądania Lufthansy, Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (ACI) opublikowała list otwarty do Apostolosa Tzitzikostasa, komisarza Komisji Europejskiej ds. Transportu i Turystyki, w którym szczegółowo opisała, że taka decyzja – o zawieszeniu umowy o otwartym niebie – „poważnie zaszkodziłaby międzynarodowej wiarygodności Unii Europejskiej wobec jej głównych partnerów handlowych i zaszkodziłaby portom lotniczym poprzez ograniczenie ich zdolności do rozwijania siatki tras i przyciągania nowych przewoźników”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Mateusz Kieruzal 10 maja 2024

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Prawo i polityka

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2023

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Prawo i polityka

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Mateusz Kieruzal 17 października 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

Prawo i polityka

KE i USA: Fuzja Korean Air z Asianą zakłóci wolny rynek

Prawo i polityka

Zobacz również:

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Mateusz Kieruzal 10 maja 2024

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Prawo i polityka

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2023

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Prawo i polityka

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Mateusz Kieruzal 17 października 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

Prawo i polityka

KE i USA: Fuzja Korean Air z Asianą zakłóci wolny rynek

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5